Зукърбърг остава без приятели в технологичния свят

Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг се оказа без много защитници в технологичната индустрия. Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук, този на Tesla - Илон Мъск, и този на Salesforce.com - Марк Бениоф, отпавиха критики към социалната мрежа в зората на скандала с потребителските данни, в който е намесена и компанията за политическа реклама Cambridge Analytica, предаде Инвестор.

Други технологични лидери предпочетоха да не коментират, в контраст с обичайната практика в Силициевата долина за съревноваване по време на големи кризи, пише в свой анализ Bloomberg.

Facebook се опитва да възстанови своя публичен имидж и доверието на своите над 2 млрд. потребители, след като се появиха данни, че Cambridge Analytica е използвала данните на 50 млн. потребители на социалната мрежа в САЩ. Докато 33-годишният Зукърбърг получи призив да свидетелства пред Конгреса, а депутатите все повече говорят за нова регулация на технологичните компании, неговите колеги или си мълчат, или публично критикуват компанията.

Във времена на криза технологичните компании понякога се обединяват, за да защитят индустрията, както когато Apple се изправи срещу ФБР, за да защити криптиран iPhone, или когато президентът Доналд Тръмп предложи забрана за имигрантите от повечето мюсюлмански страни.

“Защитаването на личните данни е добро за бизнеса в момента”, коментира Джини Гебхарт от Electronic Frontier Foundation. “Потребителите наблюдават други технологични личности като Тим Кук, като Илон Мъск, за да са сигурни, че те не правят това, което Facebook направи”, допълва експертът.

Когато Apple се бореше с опита на ФБР да се добере до данните от криптиран iPhone, Facebook се присъедини към Google, Microsoft и други големи технологични фирми, за да подкрепят заедно Кук. И все пак директорите на Apple, включително Стив Джобс, критикуват рекламния бизнес модел на интернет компаниите през годините.

Самият Кук заяви, че няма шанс да бъде на мястото на Зукърбърг при подобна ситуация. Facebook печели, като продава таргетирани реклами, базирани на потребителската информация, докато Apple генерира печалба от хардуерни продукти като iPhone, iPad и Mac.

В интервю за Vox Зукърбърг отговори, че намира коментарите на Кук за “изключително неподходящи”.

Книжата на Facebook понижиха стойността си с 16 на сто през последните две седмици, откакто стана ясен случаят с Cambridge Analytica.

Критиките от другите в индустрията могат да разкрият разделение на нагласите на социалната мрежа и другите видове технологични компании, които не разчитат на личните данни за рекламния си бизнес.

“В една нормална ситуация не очаквам Тим Кук да е защитник на интересите на Facebook”, коментира анализаторът от Evercore ISI Антъни ДиКлементе.

Лайвнюз