Съдът на ЕС: И колите "на трупчета" трябва да имат Гражданска отговорност

Съдът на ЕС реши, че щом автомобилът не е със свалени табели, застраховка трябва да се плаща. "Гражданска отговорност" е задължителна за всеки автомобил, който не е със свалени табели и не е с прекратена регистрация,

и няма значение дали е в движение, зазимен е в задния двор на къщата, или почива на трупчета в гаража, пише в. "Сега" .

Решението на Съда на ЕС е по повод на дело, заведено от Гаранционния фонд на Португалия срещу собственичка на катастрофирал незастрахован автомобил.Решението на съда в Люксембург е задължително за всички съдилища на територията в ЕС, които гледат подобни дела. Алина Жулиана спряла да кара колата си и с години я държала в задния двор без да плаща застраховка "Гражданска отговорност".

Един ден синът й без нейно знание взел колата, изхвърчал от пътя и загинал заедно с двамата си спътници.Тъй като колата не била застрахована, португалският Гаранционен фонд изплатил 473 345 евро обезщетения на семействата на жертвите. Но след това, както е по закон, поискал сумата от наследниците на шофьора - неговата майка Алина Жулиана, собственичка на колата. Жулиана отказала да плати. Спорът й с Гаранционния фонд стигнал до Върховния съд на Португалия, който пък се затруднил с казуса и решил да поиска становището на Съда на ЕС в Люксембург.

Задължителна ли е застраховката "Гражданска отговорност", ако собственикът на МПС не го използва и го държи непрекъснато в частен имот. И още: има ли право Гаранционният фонд да иска изплащането на обезщетения за пострадали от ПТП от собственика на незастрахования автомобил, ако колата е шофирана без знанието и съгласието на притежателя й.

Отговорът от Съда в Люксембург: Жулиана дължи сумата. Евромагистратите посочват, че всяко превозно средство, което не е свалено от регистрация, според правото на ЕС задължително трябва да има платена "Гражданска отговорност".С други думи: всяка държава - членка на ЕС, може да промени своя закон така, че при катастрофа да се търси отговорност не само от виновния шофьор, но и от собственика на колата, причинила ПТП.

"Според българското законодателство, ако автомобил без "Гражданска отговорност" причини произшествие, отговорност носи този, който е шофирал", коментира Владимир Тодоров - председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. В тези случаи обезщетението се плаща от Гаранционния фонд, който после си търси парите от водача, не от собственика на автомобила. Ако пък виновният водач е загинал в пътнотранспортното произшествие, обезщетението се поема от неговите наследници.След решението на Съда на ЕС е възможно и у нас след съответна законова промяна да се търси отговорност и от собственика на автомобила.