Товарните превозвачи очакват загуби след реформата в ЕС в сектора

Според Съюза на превозвачите позицията, която Съветът на ЕС ще защитава в преговорите с Европейския парламент за международните превози, е известен успех, макар че не удовлетворява искането на България.

Това коментира пред Би Ти Ви председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев.

Позицията предвижда превозвачите да правят минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне това тази практика в чужбина да стане почти постоянна

"Наистина това, което се случи в Брюксел през изминалата вечер, не удовлетворява българската страна, но има и успехи, като най-сериозният успех, който можем да отчетем е, че няма да се прибира превозното средство на всеки 4 седмици", обяви Арабаджиев.

Въпреки че облекчението на регламента за 4-те седмици се смята за успех за България, то все пак е предпоставка за генериране на загуби. Това на практика ще задължи българските водачи да оставят камионите си на платен паркинг и да пътуват от Централна Европа към България, което предполага разход не само на време, но и на пари, коментират от бранша.

"Икономическа логика няма никаква. Търсят се някакви социални мотиви за това решение, но всъщност няма нищо социално в това един шофьор да пътува хиляди километри да се върне в България, да почива тук 45 часа, след което отново да се върне в Западна Европа", посочи Мадлен Кавръкова, която е правен съветник към Съюза на превозвачите в България.

"Ако един превозвач с пет камиона оперира в ЕС, на всеки 4 седмици водачите му трябва да се прибират в България. Той ще трябва да организира първо камионът да бъде близо до летище, да бъде по възможност празен, а това не винаги е възможно. Оттам нататък този камион като е на паркинг, той генерира разход от 50-100 евро на ден, трябва шофьорът да се придвижи от паркинга до летище, после да пристигне до София. Ако е от Варна, от София трябва да стигне до Варна и чак тогава да започне да почива 45 часа. 4-5 дни този камион ще бъде извън пазара и ние точно в това виждаме дискриминацията", добави Йордан Арабаджиев.

Според тях българските превозвачи не са желани в Западна Европа, тъй като са конкурентноспособни, работят добре, на добри цени и имат нов автопарк.

"Считам, че в момента виждаме едно от най-лошите въобще законодателни предложения, които са представяни за обсъждане. До такава степен е лошо това предложение, че в него са включени изисквания за внедряване на устройства в камионите, които още не са изобретени - те не съществуват". Това каза пред БНР евродепутатът Андрей Новаков по повод промените в правилата и за извършване на международни товарни пътни превози.